The Influence of the 'Earth Tells' Module Based on Ethnomathematics on the Mathematical Literacy Skills of Fifth Grade Elementary School Students

Authors

  • Rinanti Ito Pohan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rora Rizky Wandini Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.54069/attadrib.v8i2.955

Keywords:

Ethnomathematics, Mathematical Literacy Skills, Elementary School

Abstract

The low level of mathematical literacy among elementary school students in Indonesia has become a significant problem in education, as mathematical literacy encompasses not only arithmetic skills but also logical thinking, problem-solving, and the application of mathematical concepts in everyday life. This research aims to examine the effect of using the ethnomathematics-based module 'Bumi Bercerita' on the mathematical literacy skills of fifth-grade elementary school students. A quasi-experimental method with a Nonequivalent Control Group Design was used, involving 55 fifth-grade students at SDN 106161 Laut Dendang, with 28 students in the experimental group and 27 in the control group. Data were analyzed using an independent sample t-test. The analysis results show a significance value of 0.007 (p < 0.05), indicating a statistically significant difference between the mathematical literacy outcomes of students in the experimental class and the control class. Therefore, the ethnomathematics-based module has been proven to be more effective in enhancing students' ability to formulate problems, apply concepts, interpret results, and evaluate solutions, as well as in fostering a more positive attitude towards learning mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristya, Y., Ramadhana, R. S., & Rusli, M. (2025). Pengembangan modul ajar berbasis etnomatematika Minangkabau untuk meningkatkan kemampuan koneksi matematis siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Malikussaleh, 5(1), 158–169.

Astuti, D., Wibawa, S., & Zulfiati, H. M. (2024). Pengembangan e modul berbasis etnomatematika untuk mengembangkan keterampilan literasi numerasi di sekolah dasar. Tuladha: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 115–127.

Creswell, J. (2020). Desain Penelitian: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran (edisi ke-4). Thousand Oaks: CA: Publikasi Sage.

Fatmawati, I., & Hanik, U. (2024). Penerapan modul ajar matematika berbasis etnomatematika tradisi Nyadran Sidoarjo. Jurnal Basicedu, 8(1), 806–814.

Febriyanti, D. A., & Ain, S. Q. (2023). Pengembangan modul matematika berbasis etnomatematika pada materi bangun datar di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 933--945.

Khatimah, H., & Fatimah, N. (2023). Pengembangan LKPD Etnomatemat?ka Berbas?s Rme Untuk Men?ngkatkan L?teras? Matemat?ka S?swa. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1680–1686. doi:10.31949/jee.v6i4.7115

Lestari, P., Dwijayanti, I., & Siswanto. (2023). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pbl Bermuatan Etnomatematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika Pada Peserta Didik Kelas V Sd. Didaktik?: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(1), 328–34.

Mardianto, Anas, N., B. S., & Sadat, M. (2021). Strategi dan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Era Pandemi Covid-19. Fitrah: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 13–24. doi:10.53802/fitrah.v2i1.56

Maulida, S. H., Jatmiko, J., & Katminingsih, Y. (2020). Pengembangan modul matematika berbasis etnomatematika dengan tema permainan tradisional engklek. Journal of Science and Education, 1(1), 1–7.

Nur, N., Lubis, H., Amalia, A., Sitepu, S., & Wandini, R. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif pada Pembelajaran Matematika dengan Penerapan Model Drill. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 369–378.

Nurlaila Sapitri, S. N. (2023). Textbook Analysis of Al-?Arabiyyah Baina Yadai Aul?din? Vol 1 in The Rusydi Ahmad Thuaimah’s Perspective. Asalibuna, 7(01), 1-13. doi:10.30762/asalibuna.v7i01.1053

Priyani, N. E. (2022). Pengembangan modul etnomatematika berbasis budaya Dayak dalam pembelajaran matematika. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(1), 226-235.

Putri, R. I., & Iskandar, T. (2023). Pengembangan Modul Fikih Berbasis Inquiry Learning Di Kelas Viii Madrasah Tsanawiyah Negeri Ii Mandailing Natal. Edu Global: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 54-62. doi:10.56874/eduglobal.v4i1.1159

Rahmadani, A., & Wandini, R. (2024). Miskonsepsi Pemahaman Materi Bangun Datar Dengan Penerapan Teori Polya Di PGMI 3 UINSU Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran ( JTPP ), 1(3), 401–404.

Rahmasari, I., & Setyaningsih, N. (2023). Kemampuan Literasi Matematika Siswa dalam Memecahkan Soal Cerita Berdasarkan Langkah Polya pada Materi SPLDV Ditinjau dari Gaya Kognitif. Jurnal Cendekia?: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1773–1786. doi:10.31004/cendekia.v7i2.2402

Ratriana, D., Purwoko, R. Y., & Yuzianah. (2020). Pengembangan e modul berbasis etnomatematika nilai budaya Islam untuk SMP. AlphaMath, 7(1), 11–19.

Sahputra, H. Y. (2024). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Pendukung Keberhasilan Pendidikan Di SMP Bumi Qur’an Siantar. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 14(4), 476-487. doi:10.22373/jm.v14i4.24509

Siloto. (2023). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka Pada Materi Bentuk Aljabar Di Kelas Vii Smp Negeri 13 Medan. THT , 4(2), 194–209. doi:10.36655/sepren.v4i02.1155

Siregar, N. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa PGMI Pada Materi Volume Bangun Ruang. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(2), 113–122. doi:10.31316/jderivat.v9i2.2711

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Surat, I. (2018). Peranan Model Pembelajaran Berbasis Etnomatematika sebagai Inovasi Pembelajaran dalam Meningkatkan Literasi Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 7(2), 143–154. doi:10.5281/zenodo.2548083

Topan Iskandar, U. K. (2023). Filsafat Manajemen Pendidikan Islam: Telaah manajemen Pendidikan dari Sudut Pandang Filsafat Islam. Nganjuk: DEWA PUBLISHING.

Umi Kalsum, P. S. (2023). Isu-Isu Kontemporer. Jambi: PT. Sonpedia Publishing.

Witha, T., Karjiyati, V., & Tarmizi, P. (2021). Pengaruh Model RME Berbasis Etnomatematika Terhadap Kemampuan Literasi Matematika Siswa Kelas IV SD Gugus 17 Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(2), 136–143. doi:10.33369/juridikdas.3.2.136-143

Yusnaldi, E. N. (2024). Pendidikan Multikultural Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Inovatif , 6(1), 456–463.

Downloads

Published

2025-07-28

How to Cite

Pohan, R. I. ., & Wandini, R. R. . (2025). The Influence of the ’Earth Tells’ Module Based on Ethnomathematics on the Mathematical Literacy Skills of Fifth Grade Elementary School Students. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 452–463. https://doi.org/10.54069/attadrib.v8i2.955