Efektifitas Media Boneka Upin-Ipin dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah pada Kelompok A di Pos PAUD Bougenville 2 Ngawen Sidayu Gresik

Authors

  • Nina Nuriyah Ma’arif Sekolah Tinggi Agama Islam Daruttaqwa, Gresik
  • Nur Azizah Guru PAUD Bougenville 2 Ngawen Gresik

DOI:

https://doi.org/10.54069/atthiflah.v7i2.77

Keywords:

Puppet Media, Upin Ipin, Hijaiyah Letter, PAUD Bougenville 2

Abstract

This article discusses the effectiveness of using the Upin-Ipin doll media in increasing the ability of a group of students in the early childhood education (PAUD) in recognizing hijaiyah letters at Pos PAUD Bougenville 2 Ngawen Sedayu Gresik. By using the classroom action research method, this study shows that the usage of the Upin-Ipin doll has resulted in an increase the ability of students of Pos PAUD Bougenville 2 Ngawen Sidayu Gresik in reading hijaiyah letters. It can be seen from the increase of each student's score in cycle I (75%) to 92% in cycle II. It is also found that the overall percentage in cycle I (50%) increases (80%) in the overall percentage in cycle II.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bahran Taib. Penerapan Media Balok Untuk Meningkatkan Kemampuan Belajar Huruf Hijaiyah Pada Kelompok B TK Sandhy Putra Telkom Ternate. Edukasi Jurnal Pendidikan. (Vol.15, No.1 Januari 2017). ISSN: 1693-4164

Halimah, dkk. Peningkatan Pengenalan Huruf Hijaiyah Melalui Metode Bernyanyi Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan dan Khatulistiwa. (Vol. 5, No. 5, 2016). http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/15424

Kurikulum 2004 Standar Kompetensi Taman Kanak - Kanak dan Raudlatul Athfal, (Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, 2004).

Masnur Muslich. Melaksanakan Penelitian Tindakan Kelas Itu Mudah (Jakarta: Bumi Aksara, 2013).

Memahami Paradigma Baru Pendidikan Nasional dalam Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional, (Jakarta : Departemen Agama RI, 2003).

Sugiyono. Metode Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Bandung:Alfabeta, 2013).

Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional, (Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional, 2015)

Wahidmurni, Nur Ali, Penelitian Tindakan Kelas (Malang : UM PRESS, 2008).

Wina Sanjaya. Penelitian Tindakan Kelas (Jakarta: Kencana, 2009).

Downloads

Published

2020-09-29

How to Cite

Nina Nuriyah Ma’arif, & Nur Azizah. (2020). Efektifitas Media Boneka Upin-Ipin dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah pada Kelompok A di Pos PAUD Bougenville 2 Ngawen Sidayu Gresik. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 7(2), 46–57. https://doi.org/10.54069/atthiflah.v7i2.77