MENUMBUHKAN KEMAMPUAN BERPIKIR LOGIS ANAK USIA DINI: STUDI PENGEMBANGAN MEDIA PERMAINAN SNAKES AND LADDERS DI TK OXFORD PURI SCHOOL PPS MANYAR GRESIK

Authors

  • Nina Nuriyah Ma'arif STAI Daruttaqwa Gresik
  • Fifi Mazroatul Ummah STAI Daruttaqwa Gresik

DOI:

https://doi.org/10.54069/atthiflah.v10i1.318

Keywords:

Instructional media, snakes and ladders, early childhood, logical thinking

Abstract

This article reports on a study of the research and development (R&D) model regarding the development of instructional media called snakes and ladders game to foster early childhood (4-5 years old) logical thinking skills conducted at Kindergarten Oxford Puri School PPS Manyar Gresik. Using the ADDIE development model (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation) promoted by Dick and Carry and descriptive quantitative analysis, the results of this study state that the game media "the snakes and ladders" is suitable for instructional media in order to stimulate and develop logical thinking skills for the early childhood. Indeed,  the validity of the media "the snakes and ladders" has revealed the "very good" category with a score of 81 (81%) reviewed by the material experts, the "very interesting" category with a score of 96 (96%) obtained from the media experts, and the category "very interesting" with score of 88 (88%) obtained from the learning practitioner experts. In addition, the trials of the products has illustrated that "the snakes and ladders" game is able to stimulate and develop children's logical thinking from "starting to develop" to "developing as expected".

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Qur’an. Surah Al-Baqarah (2): 31.

Arikunto, Suharsimi. Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2018.

Arsyad, Azhar. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajawali Pers, 2013.

Asyhari, Ardian dan Helda Silvia. “Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin Dalam Bentuk Buku Saku Untuk Pembelajaran IPA Terpadu.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi. Vol. 05, No. 1, (April, 2016), 1-13.

Enah, Suminah dkk. Kerangka Dasar Dan Struktur Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Direktrorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini, 2018.

Fadhilah, M. Bermain & Permainan. Jakarta: Kencana, 2017.

Hasan, Muhammad dkk. Media Pembelajaran. Jawa Tengah: Tahta Media Group, 2021.

Hasmi, Fatyhatu Dinda Mutiara. “Pengembangan Aspek Kognitif Melalui Implementasi Metode Bermain Puzzle Angka Di Kelompok B.” Skripsi. Lampung: Institut Agama Islam Negeri Metro, 2020.

Irham, Muhammad dan Novan Ardy Wiyani. Psikologi Pendidikan : Teori dan Aplikasi dalam Proses Pembelajaran. Jogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013.

Irmaida. “Peningkatan Kemampuan Berpikir Logis Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Papan Flanel Di RA Fathun Qarib.” Skripsi. Aceh: UIN Ar-Raniry, 2020.

Junaedi, Dedi. “Desain Pembelajaran Model ADDIE.” Jurnal Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, (2016), 5.

Khadijah. Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing, 2016.

Lubis, Rina Sakbaina dan Anita Yus. “Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Dahlia Indah.” Jurnal Usia Dini. Vol. 5 No. 1, (2019), 40.

M, Rini. “Berpikir Logis Anak Usia 4-5 Tahun.” Skripsi. Malang: Universitas Muhammadiyyah Malang, 2018.

Mahardika, Galang Prihadi. “Digital Game Based Learning Dengan Model ADDIE Untuk Pembelajaran Doa Sehari-Hari.” Jurnal Universitas Islam Indonesia. Vol. 21, No. 2, (Yogyakarta: 2015), 3.

Maisyaroh, Iis. “Penerapan Metode Permainan Ular Tangga (Snakes Ledder) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS.” Skripsi. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, 2014.

Mudhlofir, Ali. Desain Pembelajaran Inovatif (Dari Teori ke Praktik). Jakarta: Rajawali Pers, 2016.

Mulyani, Novi. Perkembangan Dasar Anak Usia Dini. Jogyakarta: Gava Media, 2018.

Nata, Abuddin. Kapita Selekta Pendidikan Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. 2012.

Nugraha, Ali dkk. Pedoman Pengelolaan Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini, 2018.

Nurfadillah Salam, Safei dan Jamilah. “ Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga pada Materi Sistem Saraf.” Jurnal Al-Ahya. Vol. 1, No. 1, (Januari, 2019), 54.

Nurlaela, Lela. “Pengembangan Media Pembelajaran Busy Book Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini Di Play Group Islam Bina Balita Way Halim Bandar Lampung.” Skripsi. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan, 2018.

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia. Nomor 137 Tahun 2014. Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.

Puji, Kiki Marisa, Fakhili Gulo dan A. Rachman Ibrahim. “Pengembangan Multimedia Interaktif untuk Pembelajaran Bentuk Molekul di SMA.” Jurnal Pendidikan Kimia. Vol 1, No. 1, (2014), 60.

Sit, Masganti. Perkembangan Peserta Didik. Medan: Perdana Publishing, 2012.

Sriningsih, Ni Nyoman dkk. “Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Berpikir Logis Pada Anak Kelompok B PAUD Kumara Asri, Denpasar.” Jurnal PAUD Universitas Pendidikan Ganesha. Vol. 6 No. 1, (April, 2018), 97.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2016.

Sujiono, Yuliani Nuraini. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indeks, 2013.

Suminah dkk. Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum 2013. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini, 2015.

Walid, M. Ismail. “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Geogebra Dengan Moel Pengembangan ADDIE.” Skripsi. Makassar: Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 2017.

Yanti, Mimi Putri. “Analisis Kemampuan Berfikir Logis Anak Usia 5-6 Tahun Pada Masa PembelajaranDaring Di PAUD IT An-Nahl.” Skripsi. Jambi: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Jambi, 2021.

Zainiyati, Husniyatus Salamah. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT. Konsep Aplikasi pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kharisma Putra Utama, 2017.

Downloads

Published

2023-03-10

How to Cite

Ma’arif, N. N., & Ummah, F. M. . (2023). MENUMBUHKAN KEMAMPUAN BERPIKIR LOGIS ANAK USIA DINI: STUDI PENGEMBANGAN MEDIA PERMAINAN SNAKES AND LADDERS DI TK OXFORD PURI SCHOOL PPS MANYAR GRESIK. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 10(1), 129–142. https://doi.org/10.54069/atthiflah.v10i1.318

Issue

Section

Articles