Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Melalui Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Berbasis Budaya Lokal
DOI:
https://doi.org/10.54069/atthiflah.v12i2.925Keywords:
Early childhood, Pancasila student profile, damar kurung, character educationAbstract
Early childhood education is a foundational stage that significantly influences children’s cognitive, emotional, and social development. This research investigates the application of a project-based learning approach aimed at reinforcing the Pancasila Student Profile by incorporating local cultural elements, particularly the damar kurung tradition, among group B learners at RA Walisongo Gresik. Employing a qualitative research design, the study found that learning activities rooted in the damar kurung culture contribute effectively to character formation, especially in nurturing cultural appreciation, collaboration, and a sense of responsibility. These values are manifested in the students’ enthusiasm, teamwork, and accountability during the damar kurung craft project. Furthermore, this approach deepens students’ knowledge and appreciation of Gresik’s local cultural heritage, with a specific focus on the damar kurung craft tradition.
Downloads
References
Arifudin, Opan. Optimalisasi Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Membina Karakter Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. Vol 5 no 3, 829-837. 2022.
Azis, Firman dan Novita Wahyuningsih. Damar Kurung Hasil Akulturasi Kebudayaan Masyarakat Gresik. Https://Doi.Org/10.33153/Glr.V16i2.2486.
Departemen Pendidikan Nasional. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. 2011.
Rahyono, F.X. Kearifan Budaya dalam Kata. Jakarta: Wedatama Widyasastra. 2009.
Budiyanto, Mangun. Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Griya Santri. 2010.
Hamzah, Mohamad Rifqi, et al. Proyek Profil Pelajar Pancasila Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter pada Peserta Didik. Jurnal Jendela Pendidikan. 2022.
Helmawati. Mengenal dan Memahami PAUD. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya. 2015.
Ismail, Nawari. Konflik Umat Beragama dan Budaya Lokal. Bandung: Lubuk Agung. 2011.
Isnaini, Fatimah Noor, et al. Edi Surojo Media Pengenalan Kebudayaan Lokal Berbasis Karakter untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak. 2018.
Keguruan, J. P., Sulistiyaningrum, T., & Fathurrahman, D. M. Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) pada Kurikulum Merdeka Di SD Nasima Kota Semarang. Https://Journal.Unnes.Ac.Id/Nju/Index.Php/Jpk.
Koentjaraningrat. Kebudayaan, Mentalitas dan Pembangunan. Jakarta:Gramedia. 1989.
Kurniawan, Syamsul. Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Implementasinya secara terpadu di lingkungan keluarga, sekolah, perguruan tinggi dan masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media. 2013.
Kurniawaty, Imas. Aiman Faiz, dan Purwati Purwati. Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3139.
Mariane, Irene. Kearifan Lokal Pengelolaan Hutan Adat. Jakarta: Rajawali Pers. 2014.
Meitasari, Ayudhea Dwi. Damar Kurung pada Masa Pemerintahan Bupati Sambari Halim Tahun 2010-2015. Jurnal AVATARA Vol. 5 No.3. 2017.
Moloeng, Lexy. J. Metodelogi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya. 2016.
Muhammad, Farhanudin. Keragaman Budaya dan Kearifan Lokal Kota Gresik, Https://Www.Kompasiana.Com/Farhanud5888/648615b24d498a2b160e1a62/Keragaman-Budaya-Dan-Kearifan-Lokal-Kota-Gresik
Nasution, W.N. Strategi Pembelajaran. Medan:Perdana Publishing. 2017.
Nuraeni, N. Strategi Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini, Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu. Https://Doi.Org/10.33394/J-Ps.V2i2.1069.
Rachmadyanti, Putri. Penguatan Pendidikan Karakter Bagi Peserta Didik Sekolah Dasar Melalui Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. Vol. 6 No. 3. 2017.
Santosa, Sedya. Nilai-Nilai Pendidikan Moral Dalam Tembang Macapat Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Dasar Islam. 2016.
Silvi, Dwi Yulianti, Eri Tri Djatmika, dan Anang Susanto. Pendidikan Karakter Kerja Sama dalam Pembelajaran Peserta Didik Sekolah Dasar pada Kurikulum 2013. Https://Doi.Org/10.17977/Um022v1i12016p033.
Soekanto, Soejono. Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada. 1999.
Sugiono. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: CV Alfabeta. 2013.
Sukmadinata, Nana Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. 2013.
Susanto, Ahmad. Pendidikan Anak Usia Dini: Konsep dan Teori. Jakarta: Bumi Aksara. 2021.
Sutardi, Tedi. Antropologi Mengungkap Keragaman Budaya. Jakarta: PT Setia Purna Inves. 2009.
Syabrina, Rany An Nisaa dan Octaviyanti Dwi Wahyurini. Perancangan Buku Visual Damar Kurung dan Masmundari sebagai Maestro Kesenian Gresik. Jurnal Sains dan Seni Pomits. 2014.
Ulandari, Sukma dan Desinta Dwi Rapita. Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Menguatkan Karakter Peserta Didik. Jurnal Moral Kemasyarakatan 8, No. 2 . 2023.
Umar, Husein. Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis. Jakarta: Rajawali. 2013.
Wahyu, Rizky Sandika. Makna Lukisan Damar Kurung sebagai Kesenian Masyarakat Gresik. AntroUnairDotNet 2.1. 114-123. 2023.
Wiyani, Novan Andy. Membumikan Pendidikan Karakter di SD. Jogjakarta:Ar-Ruzz. 2012.
Yaumi, Muhammad. Prinsip-prinsip Desain Pembelajaran. Jakarta: Kencana. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Juwita Mega Vira Cornita, Nina Nuriya Ma’arif, Nur Fikriyatul Khasanah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
