Efektifitas Penggunaan Explosion Box Dalam Meningkatkan Sosial Emosional Anak Usia Dini di Raudlatul Athfal Muslimat NU 81 Nurul Falah Banjarsari
DOI:
https://doi.org/10.54069/atthiflah.v12i1.747Keywords:
Explosion Box, Social Emotional Growth, Early Childhood Education.Abstract
Early childhood education primarily aims to support the physical and psychological development of children outside the home environment before they enter elementary school. At this stage, key areas of development include motor skills, cognitive abilities, language, and social-emotional growth. This study explores the use of "explosion box" play media as a tool to promote the social-emotional development of children aged 5–6 at RAM NU 81 Nurul Falah Banjarsari, Gresik. Using qualitative research methods, the findings indicate that explosion boxes can effectively enhance children's social-emotional skills, which are crucial for their ability to interact with the broader social environment.
Downloads
References
Asyhar, Rasyandar. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gunung Persada Press. 2011.
Annisa Tri Hastuti, Yansa Alif Mulya, Zaid Abdillah, Fina Hidayati, “Pengaruh Dongeng Dalam Peningakatan Emosi Positif Anak Usia Prasekolah. Jurnal Psikologi dan Psikologi Islam (JPPI) Fakultas Psikologi, Universitas Islam Negri Maulana (UIN) Malik Ibrahim Malang. Volume 15. Nomor 2, Tahun 2018
Amelia Putri Wulandari, Annisa Annastasia Salsabila, Karina Cahyani, Tsani Shofiah Nurazizah, Zakiah Ulfiah. Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar?, Jurnal On Education. (Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Indonesia, Jl. Dr. Setiabudi No. 229, Isola, Kec Sukasari, Kota Bandung, Jawa Barat. Vol 05, No.02 Januari-Februari 2023, pp. 3928-3936
Ahmad Susanto, Perkembangan Anak Usia Dini ( Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2011), hlm. 171-172
Lilis Lestari, Fadillah, Muhammad Ali. Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun Di Taman Kanak-Kanak Islamiyah Pontianak Tenggara, Scholaria: Progaram Stusi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini FKIP Untan.
Nasriya. Pengembangan Media Explosion Box Materi Komponen Ekosistem Pada Siswa Kelas V MI Perwanida Blitar. Skripsi, Universitas Islam Negri Maulana Malik Ibrahim. 2018.
Novena Dinda Pramesti, Pengembangan Media Pembelajaran Explosion Box Kelas VIII SMP Pada Materi Sistem perencanaan Manusia (Skripsi Universitas Sanata Dharma, 2019), 41.
Risnawati. Pengembangan Media Explosion Box Berbasis Saintific Approach Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negri Bandar Lampung. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
Rikarahim, Muh. Yusuf Hidayat. Perbandingan Perilaku Sosial Melalui Model Pembelajaran Group Investigation Dan Think Pair Share Siswa Mata Pelajaran Fisika X SMA Negri 1 Soromandi Kab. Bima. Jurnal Pendidikan Fisika. (Jurusan Pendidikan Fisika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan. Vol. 3 No. 2, September 2015Universitas Islam Negri Raden Intan Lampung. 2020.
Sanjaya, Wina. Perencanaan dan Desain Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group. 2009.
Sanjaya, Wina. Strategi Pembelajaran. Jakarta: PT Prenada Media Group. 2009.
Sridawati. Upaya Meningkatkan Sosial Emosional Anak Usia Dini Melalui Metode Proyek di TK Nurul Ihsan Ilmi Medan Tembung. Skripsi: PIAUD Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sumatera Utara Medan. 2017.
Sugiyono. Metode Penelitian Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. 2014.
Sheila Septiana Rahayuningsih,Tritjahjo Danny Soesilo, and Mozes Kurniawan, peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Bermain Dengan Media Kotak pintar, Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 9,no1(2019) 11-18
Syarifuddin dan Adriantoni, Kurikulum dan pembelajaran, Raja Grafindo Persada, 2016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nur Fikriyatul Khasanah, Nina Nuriyah Maarif, Kais Nabila Fithriyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.