Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar PAIDBP Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Melalui Penggunaan Model Discovery Learning

Authors

  • Fitria Aini UPTD SDN 02 Simpang Kapuak
  • Yusrizal Efendi IAIN Batusangkar
  • Mega Adyna Movitaria IAI Sumbar Pariaman

DOI:

https://doi.org/10.54069/attadrib.v4i2.145

Keywords:

Islamic Education, Learning Outcomes, Discovery learning, Character Education

Abstract

This article to improve PAIdBP learning activities and learning outcomes for Class IV students of UPTD SDN 02 Simpang Kapuak for the 2020/2021 academic year by using the Discovery Learning model. This article is a Classroom Action Research (CAR) which was carried out in 2 cycles with 2 meetings for each cycle. The subjects in this study were grade IV students of UPTD SDN 02 Simpang Kapuak for the academic year 2020/2021, totaling 20 people. The data in this study were obtained through the use of observation sheets for teacher and student activities during the learning process and student learning outcomes at the end of each cycle. The data generated in this study were processed and analyzed descriptively qualitatively. The conclusion of the study shows that the use of the Discovery Learning model with the correct steps can increase the activity by an average of 78,78 and learning outcomes of Class IV PAIdBP students become 95% UPTD SDN 02 Simpang Kapuak Academic Year 2020/2021. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fitria Aini, UPTD SDN 02 Simpang Kapuak

Guru

Yusrizal Efendi, IAIN Batusangkar

IAIN Batusangkar

Mega Adyna Movitaria, IAI Sumbar Pariaman

IAI Sumbar Pariaman and Pendidikan Guru Madrasah ibtidaiyah

References

Aliasmin, A. (2020). Penggunaan Metode Discovery Learning Pada Pembelajaran PAI Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 10 Seluma. GHAITSA: Islamic Education Journal, 1(1), 42–48.

Ambarsari, D., Budyartati, S., & Chasanatun, T. W. (2020). Strategi pembelajaran afektif dalam membentuk karakter bertanggung jawab siswa kelas 4 SDN Kledokan 1 Kecamatan Bendo Kabupaten Magetan Tahun ajaran 2019/2020. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 2, 69–77.

Aminah, S. (2020). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di SMP Bahrul Maghfiroh Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Andres, H. P. (2019). Active teaching to manage course difficulty and learning motivation. Journal of Further and Higher Education, 43(2), 220–235. https://doi.org/10.1080/0309877X.2017.1357073

Ariani, N. (2021). Profesi Keguruan. Publikasi Pembelajaran, 1(2), 68–72.

Arikunto, S. (2019). Prosedur penelitian. Rineka Cipta Publisher.

Baharun, H. (2015). Penerapan pembelajaran active learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa di madrasah. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 1(1).

Chairiyah. (2021). Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Menggunakan Media Flashcard Powerpoint Di SDN Berbah 2 Sleman. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 46–50.

Dari, F. W., & Ahmad, S. (2020). Model Discovery Learning Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1469–1479.

Deviyanti, L. (2021). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Peserta Didik Kelas IV di SD Negeri 44 Pontianak. Tarbawi Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1).

Eskris, Y. (2021). Meta Analisis Pengaruh Model Discovery Learning dan Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Peserta didik Kelas V SD. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 43–52.

Hidayat, H., Mulyani, H., Arifin, N. N., & Rahmawati, N. S. (2020). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan melalui Pendekatan Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Divisions di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 4(1), 106–115.

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Ghalia Indonesia.

Huninhatu, A. F., Pudjiastuti, S. R., & Sutisna, M. (2021). Pengembangan Model Numbered Heads Together Secara Daring dalam Meningkatkan Pemahaman Nilai Pancasila dan Pembentukan Karakter Disiplin. Jurnal Citizenship Virtues, 1(1), 35–41.

Imron, M., & Saroi, J. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Kompetensi Belajar Biologi Siswa. Biolearning Journal, 7(2), 70–74.

Juliayanto, W., Auliya, H., & Rubiyad, A. (2021). Konsep Pendidikan Islam Menurut KH. Yahya Masduqi. MASILE, 1(1), 240–262.

Mukaramah, M., Kustina, R., & Rismawati, R. (2020). Menganalisis Kelebihan dan Kekurangan Model Discovery Learning Berbasis Audiovisual dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 1(1).

Muttaqin, M. (2020). Konsep Pendidikan Islam dalam Keluarga Menurut Zakiah Daradjat. Jurnal TAUJIH, 13(02).

Purwaningsih, E. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Discovery” Triple B-Net” pada Pelajaran Karakteristik Negara Maju dan Negara Berkembang Dunia sebagai Upaya Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa. Metafora: Education, Social Sciences and Humanities Journal, 2(4), 105–114.

Putranto, D., & Ulfah, W. A. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Gerak Multilateral Berbasis Role Playing Game (RPG) pada Siswa Sekolah Dasar. Riyadhoh: Jurnal Pendidikan Olahraga, 3(2), 17–25.

Sholeha, D. (2021). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Pembelajaran Discovery Learning. Indonesian Journal of Teacher Education, 2(1), 218–225.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta.

Utama, D. G., & Heldisari, H. P. (2021). Pembelajaran Dinamika pada Ansambel Gitar Ditinjau dari Aspek Afektif, Kognitif, dan Psikomotor. Journal of Music Education and Performing Arts, 1(1), 16–22.

Downloads

Published

2021-11-02

How to Cite

Aini, F. ., Efendi, Y., & Movitaria, M. A. (2021). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar PAIDBP Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Melalui Penggunaan Model Discovery Learning . Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 55–61. https://doi.org/10.54069/attadrib.v4i2.145