Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Irnawati Irnawati UPTD SDN 01 Mungka, Indonesia
  • Yusrizal Efendi Institut Agama Islam Negeri Batusangkar, Indonesia
  • Mega Adyna Movitaria Institut Agama Islam Sumbar Pariaman, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54069/attadrib.v4i2.144

Keywords:

Learning Outcomes, Problem Based Learning, Islamic Religious Education

Abstract

This article aims to describe the improvement of learning outcomes for Religious Education and Character Education (PAIdBP) by using the Problem Based Learning model in class V UPTD SDN 01 Mungka. The type of research is Classroom Action Research (CAR) using qualitative and quantitative approaches. The research subjects were 22 students of class V UPTD SDN 01 Mungka. The data in this study are student learning outcomes at the end of each cycle. The resulting data is processed and analyzed descriptively qualitatively. The conclusion of the study shows that the use of the Problem Based Learning model can improve student learning outcomes in PAIdBP learning, this can be seen from the student learning outcomes in the first cycle, which is 80.44 increasing to 85.06 in the second cycle. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irnawati Irnawati, UPTD SDN 01 Mungka, Indonesia

Guru

References

Ali, I. (2021). Pembelajaran Kooperatif (Cooperativelearning) Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 7(01), 247–264.

Anifa, R. T., Zainil, M., & Pusra, D. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Kelas IV SD Negeri 20 Indarung. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3278–3283.

Azizah, F. N. (2020). Strategi Meaningfull Learning dalam Proses Belajar Mengajar Pendidikan Agama Islam di Tengah Pandemi Covid-19. Journal of Islamic Education Research, 1(3), 215–224.

Burhana, A., Octavianti, D., Anggraheni, L. M. R., Ashariyanti, N. D., & Mardani, P. A. A. (2021). Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Cara Berpikir Kritis Siswa di Sekolah Dasar. SNHRP, 3, 302–307.

Candra, P. N., Soepriyanto, Y., & Praherdhiono, H. (2020). Pedagogical Knowledge (PK) Guru Dalam Pengembangan dan Implementasi Rencana Pembelajaran. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(2), 166–177.

Dudung, A. (2018). Kompetensi Profesional Guru. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan). https://doi.org/10.21009/jkkp.051.02

Haerullah, H. (2020). Dimensi Perkembangan Pendidikan Formal dan Non Formal. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(2), 199–207.

Harefa, D. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Pembelajaran Kooperatif Make A Match Pada Aplikasi Jarak Dan Perpindahan. Geography: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 8(1), 1–18.

Imelda, A. (2017). Implementasi Pendidikan Nilai Dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 227–247.

Karmana, I. W., Dharmawibawa, I. D., & Hajiriah, T. L. (2020). Efektivitas strategi PBL berbasis potensi akademik terhadap keterampilan pemecahan masalah dan berpikir kritis siswa SMA pada topik lingkungan. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1).

Kemmis, Stephen and McTaggart, R. (2014). The Action Research planner. Springer Singapore Heidelberg.

Lestari, N. A. D. (2020). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter Peserta Didik Kelas V di SDN 3 Adipuro. IAIN Metro.

Mahtum, R., & Fikri, A. R. (2020). Teknik Pembelajaran pada Aspek-Aspek Pendidikan Islam Dalam Surah Luqman Ayat 13-19. Tarbiyatuna: Kajian Pendidikan Islam, 4(1), 76–94.

Nakada, A., Kobayashi, M., Okada, Y., Namiki, A., & Hiroi, N. (2018). Project-based learning. Journal of the Medical Society of Toho University. https://doi.org/10.14994/tohoigaku.2017-010

Novianto, A., & Mustadi, A. (2015). Analisis buku teks muatan tematik integratif, scientific approach, dan authentic assessment sekolah dasar. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 45(1).

Nurhasanah, I., & Hidayati, N. (2021). Analisis Hasil Belajar Matematika Siswa SMPN Kelas VIII pada Materi Persegi Panjang. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(1).

Siregar, R. L. (2021). Memahami tentang Model, Strategi, Metode, Pendekatan, Teknik, dan Taktik. HIKMAH: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 63–75.

Widiyanto, I. P., & Wahyuni, E. T. (2020). Implementasi Perencanaan Pembelajaran. Satya Sastraharing: Jurnal Manajemen, 4(2), 16–35.

Yusuf, W. F. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 (K-13) Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar (SD). Jurnal Al-Murabbi, 3(2), 263–278.

Downloads

Published

2021-11-07

How to Cite

Irnawati, I., Efendi, Y., & Movitaria, M. A. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Sekolah Dasar . Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 81–88. https://doi.org/10.54069/attadrib.v4i2.144