Meningkatkan Perkembangan Motorik Halus pada Anak melalui Kegiatan Menganyam dengan Media Kertas Lipat
DOI:
https://doi.org/10.54069/atthiflah.v7i2.71Keywords:
Fine Motor, Weaving, Folding PaperAbstract
Early childhood education is a form of education that focuses on laying the foundation towards physical growth and development, especially on the fine motor skills of children. The purpose of this research is to describe the effect of weaving on the fine motor skills of early childhood group B in RA H Achmad Ali. This research uses a descriptive quantitative approach. The location of this research is RA H. Achmad Ali, Surabaya City. The subjects of this study were the children of group B RA H. Achmad Ali, Surabaya City with a total of 20 children. Based on the research that has been done, it is found that before the teacher's action is taken, the average fine motor skills are 50.3% which is in the very poor category. After the action in the first cycle, the average result of fine motor skills was 66.56%, which was in the poor category, this result increased compared to the pre-cycle results with an increase of 16.26%. The assessment in cycle II showed that the average fine motoric ability was 85% which was in the good category, this result increased by 18.44% compared to the first cycle which was in the poor category.
Downloads
References
Abu Bakar, hasnan. 2009. Perkembangan Ilmu Hadist. PTS ISLAMIKA:Selangor Rahman.
Agustin, Mubiar. 2017. Mengenali dan Mengembangkan Potensi Kecerdasan. Jamak Anak Usia Taman Kanak-kanak/ RaudhatulAthfal. Bandung: Rizqipress.
Ajeng Nuazizah, Umar dan Susilowati, 2015, Jurnal Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Mengembangkan Motorik Halus Anak melalui Pemanfaatan Media Daur Ulang, hlm. 5
Ajeng Nuazizah, Umar dan Susilowati, 2015, Op.Cit., h. 5
Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Hidayah, Nur. 2013. Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Menganyam Pada Anak Kelompok A2 Di TK PKK 30 MulyoriniSurobayanArgomulyoSedayu Bantul.Yogyakarta:UNY.
Hopkins, David.2011.Penelitian Tindakan Kelas.Yogyakarta:Pustaka Pelajar.
John W. Santrock. Perkembangan Anak. Alih Bahasa :MeitasariTjandrasa dan MuchichahZarkasih. (Jakarta: Erlangga, 2007), h. 216.
Jumaris, Martini. Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak. Jakarta: PT Grasindo, 2006), h. 10.
Mulyati, Atik. 2014. Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Melalui Origami Pada Anak Kelompok A TK KusumaBaciroGondokusuman Yogyakarta.Yogyakarta:UNY.
Nuraeni, Oktavia. 2014. Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Melalui Kegiatan Menganyam dengan Kertas Pada Anak Kelompok B TK KKLKMD Sedyo Rukun Bambanglipuro Bantul.Yogyakarta:UNY.
Pamadhi, Hajar, dkk. Seni Keterampilan Anak. (Jakarta: Universitas Terbuka, 2008).
Puri Aquarisnawati, dkk., Jurnal Fakultas Psikologi Universitas Hang Tuah Surabaya, 2011, Motorik Halus Pada Anak Usia Prasekolah Ditinjau Dari Bender Gestalt, INSAN Vol. 13, No. 03, h. 151
RianyAriesta, Alat Permainan Edukatif Lingkungan Sekitar Untuk Anak Usia 0-1 Tahun, Bandung: PT. Sandiatra Sukses, 2011), h. 6,
Samsudin, Pembelajaran Motorik Di Taman Kanak-Kanak, (Jakarta:Pranada Media Group, 2008), h. 8.
Sujiono, Bambang. Pengembangan Metode Fisik. Jakarta: Universitas Terbuka, 2005), h. 14.
Sumanto.Pengembangan Kreativitas Seni Rupa Anak TK. (Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, 2005), h. 119.
Sumantri.Model Pengembangan Keterampilan Motorik Anak Usia Dini. (Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, 2005).
Susilowati.Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini Menggunakan Kirigami Pada Anak Kelompok B2 TK ABA Gendol Tempel Sleman.(Skripsi. UNY, 2012).
Suyadi, Psikologi Belajar PAUD, (Yogyakarta: PEDAGOGIA, 2010), h. 69
Undang-undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Wahyu Nanda Eka Saputra dan Indah Setianingrum, Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 3-4 Tahun, Jurnal Care Volume 03 Nomor 2 Januari 2016 PG PAUD IKIP PGRI Madiun.
Yani Mulyani dan JuliskaGracinia, Mengembangkan kemampuan Dsar BALITA di Rumah Kemampuan Fisik, Seni, dan Manajemen Diri,(Jakarta:PT. Elex Media Komputindo, 2007), h. 2
Yudha, Rudyanto. Pembelajaraan Kooperatif untuk Meningkatkan Keterampilan Anak TK. (Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, 2005), h. 115.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Riyadlotus Sholichah, Miftakhul Jannah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.