SISTEM PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA DAN UPAYA MENBANGUN PENDIDIKAN NASIONAL YANG BERKARAKTER MULTIKULTURAL
DOI:
https://doi.org/10.54069/atthiflah.v11i1.689Keywords:
Education System, National Education,MulticulturalAbstract
Indonesia is a country that has a variety of cultures and customs attached to a variety of ethnicities, races, cultures and religions. So that a multicultural education is needed, namely education that respects differences, so as not to become a source of conflict and division. One of the important objectives of the concept of multicultural education is to help learners to acquire knowledge, and appreciate others of different ethnicities, cultures and personality values. Multicultural education has four values, namely: Equality Value, Tolerance Value, Democratic Value, and Pluralism Value. The above values have views that complement each other in responding to multiculturalism education. National Identity is a national personality or national identity, namely characteristics or characteristics, feelings or beliefs, culture or habits owned by a nation that distinguish one nation from another. Indonesia's national identity is pluralistic consisting of a fundamental identity, namely Pancasila, an instrumental identity, namely the 1945 Constitution.
Downloads
References
Adibah, Ida Zahara. “Pendidikan Multikultural Sebagai Wahana Pembentukan Karakter.” Jurnal Madaniyah VII (2014): 175–90.
Ainiyah, and Wibawa. “MELALUI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM Nur Ainiyah , Nazar Husain Hadi Pranata Wibawa Abstrak A . Pendahuluan Pendidikan Karakter Menjadi Isu Penting Dalam Dunia Pendidikan Akhir-Akhir Ini , Hal Ini Berkaitan Dengan Fenomena Dekadensi Moral Yang Terjadi Ditengah.” Al-Ulum 13, no. 11 (2013): 25–38.
Anwar, Syaiful, and Agus Salim. “Pendidikan Islam Dalam Membangun Karakter Bangsa Di Era Milenial.” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 9, no. 2 (2019): 233. https://doi.org/10.24042/atjpi.v9i2.3628.
Arief, Mohammad. “Pendidikan Islam Di Indonesia (Kajian Upaya Pemberdayaan Dan Rekonstruksi).” Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan 16, no. 4 (2022): 1377. https://doi.org/10.35931/aq.v16i4.1107.
Arifin, Zainal. “Pendidikan Islam Multikultural Upaya Menumbuhkan Kesadaran Multikultural.” Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman 2, no. 1 (2018): 38–56. https://doi.org/10.35309/alinsyiroh.v2i1.3331.
Ayati, Ni’matul, and Hefini Zain. “Pengembangan Pendidikan Islam Multikultural Berbasis Manajemen Sumber Daya Manusia.” Tadrîs 8, no. 1 (2013): 123.
Efendi, Sofian. “Peran Pendidikan Islam Dalam Membentuk Manusia Indonesia Yang Berkarakter Dan Berkepribadian.” Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan 15, no. 27 (2017): 29–39.
Firmansyah, Firmansyah. “Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural.” Anthropos: Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya (Journal of Social and Cultural Anthropology) 5, no. 2 (2020): 164. https://doi.org/10.24114/antro.v5i2.14384.
Fita Mustafida. “Integrasi Nilai-Nilai Multikultural Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI).” Jurnal Pendidikan Islam Indonesia 4, no. 2 (2020): 173–85. https://doi.org/10.35316/jpii.v4i2.191.
Gordon, J.D. “No Title???????????????????????????????????????????????????????.” ???????????????????????? 7, no. 2 (2003): 1–16.
Hakim, Arif Rohman, and Jajat Darojat. “Pendidikan Multikultural Dalam Membentuk Karakter Dan Identitas Nasional.” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 8, no. 3 (2023): 1337–46. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i3.1470.
M.Pd, Dra. Ifham Choli. “Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam.” Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam 01 (2005): 1–17.
Mubin, Minahul, and Sherif Juniar Aryanto. “Pelaksanaan Pendidikan Islam Multikultural Di Madrasah Ibtidaiyah.” Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan 2, no. 01 (2022): 72–82. https://doi.org/10.47709/educendikia.v2i01.1433.
Najmina, Nana. “Pendidikan Multikultural Dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia.” Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial 10, no. 1 (2018): 52. https://doi.org/10.24114/jupiis.v10i1.8389.
Noor, Hasni. “Peran Pendidikan Agama Islam Untuk Mengembangkan Sikap Multikultural Siswa (Studi Di Mts Al-Muddakir Banjarmasin).” Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan 16, no. 4 (2022): 1273. https://doi.org/10.35931/aq.v16i4.1073.
Nugroho, Muhammad Aji. “Pendidikan Islam Berwawasan Multikultural; Sebuah Upaya Membangun Pemahaman Keberagamaan Inklusif Pada Umat Muslim.” MUDARRISA: Jurnal Kajian Pendidikan Islam 8, no. 1 (2016): 31–60. https://doi.org/10.18326/mdr.v8i1.31-60.
Puspitasari, Novi, Linda Relistian. R, and Reonaldi Yusuf. “Peran Pendidikan Agama Islam Terhadap Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik.” Atta’dib Jurnal Pendidikan Agama Islam 3, no. 1 (2022): 57–68. https://doi.org/10.30863/attadib.v3i1.2565.
Putri, Nabila, Nur Afifah, Dinie Anggraeni Dewi, and Yayang Furi Furnamasari. “Pendidikan Multikultural Dalam Upaya Membangun Karakter Anak Bangsa.” Jurnal Pendidikan Tambusai 5, no. 3 (2021): 7170–75.
Rois, Achmad. “PENDIDIKAN ISLAM MULTIKULTURAL: Telaah Pemikiran Muhammad Amin Abdullah.” Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman 8, no. 2 (2013). https://doi.org/10.21274/epis.2013.8.2.301-322.
Santi, Febri. “Konsep Pendidikan Multikultural Dalam Pendidikan Islam.” Turast?: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian 4, no. 1 (2019): 35–48. https://doi.org/10.15548/turast.v4i1.308.
Suluri, Suluri. “Pendidikan Multikulturalisme Dalam Islam.” Religi Jurnal Studi Agama-Agama 15, no. 1 (2019): 76. https://doi.org/10.14421/rejusta.2019.1501-05.
Supriani, Yuli, Eko Budi Prasetyo, Uus Ruswandi, and Mohamad Erihadiana. “Strategi Pengembangan Pendidikan Multikultural Pada Institusi Pendidikan Islam” 3, no. 20 (2022): 589–98.
Tabi’in, As’adut, Lias Hasibuan, and Kasful Anwar US. “Pendidikan Islam, Perubahan Sosial, Dan Pembangunan Di Indonesia.” Asatiza: Jurnal Pendidikan 3, no. 1 (2022): 48–59. https://doi.org/10.46963/asatiza.v3i1.469.
Ulya, Inayatul. “Pendidikan Islam Multikultural Sebagai Resolusi Konflik Agama Di Indonesia.” Fikrah 4, no. 1 (2016): 20. https://doi.org/10.21043/fikrah.v4i1.1663.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sapruni Sapruni, Alfauzan Amin, Zubaedi Zubaedi, Ismail Ismail, Nefi Aprianti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.