KONSEP PENDIDIKAN MULTIKULTURAL BERBASIS KARAKTER: KAJIAN SURAT AL HUJURAT AYAT 13 PERSPEKTIF IBNU KATSIR

Authors

  • Iing Ilham Karuniawan UIN Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Enjang Burhanudin Yusuf UIN Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.54069/atthiflah.v11i1.646

Keywords:

Karakter; Q.S Al-Hujurat; Ibnu Katsir; Pendidikan Multikultural

Abstract

The diversity of ethnicities, cultures and languages that exist in Indonesia is a clear example of the benefits of a pluralistic society. However, there is a risk of conflict here which could endanger the continuity of the country. This can be seen in a number of areas affected by conflict in Indonesia, including Sampit (between the Madurese and Dayak tribes), Poso (between Christians and Muslims), Aceh (between GAM and the Republic of Indonesia), and student brawls between schools. and frequent fights between villages in various regions of Java. This research uses library research to explore the concept of character-based multicultural education. In this research, there is use, namely the use of reading materials, reference books, or other research results to discover, analyze, and improve one's understanding of literary works. Research findings in Surah Al-Hujurat verse 13 include getting to know each other, tolerance, and developing devotion to Allah SWT.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah bin Muhammad bin Abdurrahman bin Ishaq Alu Syaikh and M. Abdul Ghafar E. M. Tafsir Ibnu Katsir. Jakarta, Indonesia: Pustaka Imam Asy-Syafi’i, 2008.

Agus Setiawan. “Prinsip Pendidikan Karakter Dalam Islam: Studi Komparasi Pemikiran Al-Ghazali Dan Burhanuddin Al-Zarnuji.” Education Dinamika Ilmu 14, no. 1 (2014).

Al Munawar, Said Aqil Husin, and Abdul Halim. Al-Qur’an Membangun Tradisi Kesalehan Hakiki. Cet. 2. Jakarta: Ciputat Press, 2002.

Al Sayid Muhamad bin alawi Al Maliky Al Hasany. Kaidah-Kaidah ulumul quran. Pekalongan: Al-Asri Pekalongan, 2008.

Al-Imam Abul Fida Isma’il Ibnu Katsir ad-Dimasyqi. TAFSIR IBNU KATSIR. Cet 1. Bandung: Sinar Baru Algensindo Bandung, 2002.

Dawam, Ainurrofiq. “Emoh” Sekolah: Menolak “Komersialisasi Pendidikan” Dan “Kanibalisme Intelektual,” Menuju Pendidikan Multikultural. Cet. 1. Jogjakarta, Indonesia: Inspeal Press, 2003.

Kementrian Agama RI. Al-Qur’an dan terjemahnya / Kementerian Agama RI?; penerjemah, Yayasan Penyelenggara Penerjemah Al-Qur’an?; disempurnakan oleh Lajnah Pentashih Mushaf Al-Qur’an. Cet 1. Solo: Tiga Serangkai Pustaka Mandiri Solo, 2018.

La Diman, Hayati Nufus Nur Khozin. “NILAI PENDIDIKAN MULTICULTURAL (KAJIAN TAFSIR AL-QUR’AN SURAH AL-HUJURAT AYAT 9-13).” al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam 3, no. 2 (December 14, 2018): 142.

Lickona, Thomas and Juma Abdu Wamaungo. Mendidik untuk membentuk karakter: bagaimana sekolah dapat memberikan pendidikan tentang sikap hormat dan bertanggungjawab. Jakarta: Bumi Aksara, 2012.

M. Ainul Yaqin. PENDIDIKAN MULTIKULTUR Cross-Cultura; Understanding Untuk demikrasi dan Keadilan. Yogyakarta: LKiS Yogyakarta, 2019.

Mahfud, Choirul. Pendidikan Multikultural. Cet. 1. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2006.

Mahmud. Metode Penelitian pendidikan. Bandung: Pustaka Setia Bandung, 2011.

Maksum, Ali. Pluralisme dan multikulturalisme: paradigma baru pendidikan agama Islam di Indonesia. Malang: Aditya Media Pub., 2011.

Marhumah dkk. Antologi Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Dasar Islam. Yogyakarta, 2013.

Muhaemin. Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Cet. 1. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.

Shihab, M. Quraish, and Ihsan Ali-Fauzi. “Membumikan” Al-Qur’an: fungsi dan peran wahyu dalam kehidupan masyarakat. Cet. ke-23. Bandung: Mizan, 2002.

Sunarto. “Sistem Pembelajaran PAI Berwawasan Multikultur.” Al-Tadzkiyyah UIN Raden Intang Lampung 7, no. 2 (2016).

Suparta, Mundzier. Islamic multicultural education: sebuah refleksi atas pendidikan agama Islam di Indonesia. Cet. 1. Ciputat, Jakarta: Al Ghazali Center, 2008.

Suryana, Yaya. Pendidikan Multikulkultural: Suatu Upaya Penguatan Jati Diri Bangsa: Konsep-Prinsip-Implementasi. Cet. I. Bandung: Pustaka Setia, 2015.

Syamsul Kurniawan. Pendidikan karakter?: konsepsi & implementasi secara terpadu di lingkungan keluarga, sekolah, perguruan tinggi, dan masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media?: Didistribusikan oleh Ar-Ruzz Media Group Yogyakarta, 2017.

Thomas Lickona. Pendidikan Karakter: Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar & Baik. Vol. Cet IV. Bandung: Penerbit Nusa Media Bandung, 2018.

Wati, Rosna. “Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Al-Qur’an Surat Al- Hujurat Ayat 11-13 (Perbandingan Tafsir Ibnu Katsir Dan Tafsir Al-Misbah)” 4, no. 2 (2022).

Yaqin, M. Ainul. Pendidikan Multikultural: Cross-Cultural Understanding Untuk Demokrasi Dan Keadilan. Cet. 1. Papringan, Yogyakarta: Pilar Media, 2005.

Downloads

Published

2024-01-02

How to Cite

Karuniawan, I. I., & Yusuf, E. B. . (2024). KONSEP PENDIDIKAN MULTIKULTURAL BERBASIS KARAKTER: KAJIAN SURAT AL HUJURAT AYAT 13 PERSPEKTIF IBNU KATSIR. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 11(1), 11–23. https://doi.org/10.54069/atthiflah.v11i1.646

Issue

Section

Articles