PROBLEMATIKA PENDIDIKAN ISLAM DI ERA SOCIETY 5.0

Authors

  • Wulandari Wulandari UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda

DOI:

https://doi.org/10.54069/atthiflah.v10i2.471

Keywords:

Problematics Education

Abstract

This article aims to describe the problems of Islamic education in the era of the society 5.0 related to students, educators, and educational facilities and efforts to overcome them. Problems that become challenges in the implementation of Islamic education include moral degradation of students due to the use of gadgets without intense supervision, teacher limitations in utilizing technology-based learning media, and inadequate infrastructure to support the implementation of Islamic education in schools. Efforts to deal with educational problems with cooperation between parents and teachers to supervise the use of gadgets in students, improve the ability of educators in the use of technology-based learning media through training or seminars, and the provision of adequate Islamic education facilities and infrastructure in accordance with today's technological developments

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adlin, Adlin. “Analisis Kemampuan Guru Dalam Memanfaatkan Media Bebasis Komputer Pada Pembelajaran Di Sekolah Dasar.” Jurnal Imajinasi 3, no. 2 (2019): 30..

Afifah, Nurul. “Problematika Pendidikan Di Indonesia (Telaah Dari Aspek Pembelajaran).” Elementary: Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar 1, no. 1 (2017): 41–74.

Amelia, Chairunnisa. “Problematika Pendidikan Di Indonesia.” Fakultas Ushuluddin Dan Dakwah IAIN Ambon |2 3 (2019): 1–10.

Bakar, M. Y. A. “Problematika Pendidikan Islam Di Indonesia.” DIRASAT Jurnal Manajemen & Pendidikan Islam, 2015.

Efrizal Nasution. “Problematika Pendidikan Di Indonesia.” Fakultas Ushuluddin Dan Dakwah IAIN Ambon |2, 2019, 1–10.

Fatawi, Izzul. “Problematika Pendidikan Islam Modern.” El-Hikam Volume VIII Nomor 2 Juli - Desember 8, no. Pendidikan Islam (2015): 267–80.

Fatha Pringgar, Rizaldy, and Bambang Sujatmiko. “Penelitian Kepustakaan (Library Research) Modul Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Pada Pembelajaran Siswa.” Jurnal IT-EDU 05, no. 01 (2020): 317–29.

Fitriyah, et.al., “ Peningkatan Keterampilan Guru Dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Berbasis Digital Sebagai Pendukung Pembelajaran, Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat , Vol. 2, no. 1 (2021): 1–6.

Hafizhah, Zhahratul. “Inovasi Pendidikan Era Revolusi Industri 4.0.” Seri Publikasi Pembelajaran 1, no. 2 (2021): 22–23.

Harahap, Nursapia. “Penelitian Kepustakaan.” Jurnal Iqra’ , Vol.8, no. 1 (2014).

Hidayatuladkia, Shella Tasya, Mohammad Kanzunnudin, and Sekar Dwi Ardianti. “Peran Orang Tua Dalam Mengontrol Penggunaan Gadget Pada Anak Usia 11 Tahun.” Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan 5, no. 3 (2021): 363.

Kadi, Titi, and Robiatul Awwaliyah. “Inovasi Pendidikan?: Upaya Penyelesaian Problematika Pendidikan Di Indonesia.” Jurnal Islam Nusantara 1, no. 2 (2017): 144–55.

M. Damopoli. “Problematika Pendidikan Islam Dan Upaya-Upaya Pemecahannya.” Nasional Manajemen Pendidikan Islam 3, no. 3 (2015): 79.

Moch Tolchan. Problematika Pendidikan Agama Islam Dan Solusinya, (2020).

Musdalifa, D H, A Lahmi, and R Rahmi. “Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Nilai Agama Dan Moral Anak Usia Di Desa Tanjung Harapan.” Jurnal Eduscience 9, no. 2 (2022): 350–67.

Ningsih, Etie Rahayu, Haimatush Sholihah Tri Utari, and Laeli Fauziyah Hasna. “Pengaruh Kurangnya Pengawasan Orang Tua Dalam Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Anak Pada Masa Pembelajaran Daring.” Prosiding Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian, no. April (2022): 208–14.

Putri Pradevi, Ajeng. “Hubungan Pengawasan Orang Tua Dalam Penggunaan Gadget Dengan Kemampuan Empati Anak.” Jurnal Pendidikan Anak 9, no. 1 (2020): 49–56.

Rahmalah, Prajnidita Zaeny. “Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini.” Prosiding Seminar Nasional Lppm Ump 0, no. 0 (2019): 302–10.

Rahman, Danial, and Abu Rizal Akbar. “Problematika Yang Dihadapi Lembaga Pendidikan Islam Sebagai Tantangan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan.” Nazzama: Journal of Management Education 1, no. 1 (2021): 76.

Rismayani, Eliana Ayu Lestari, and Nuraini Nindra. “Problematika Sarana Dan Prasarana Pendidikan.” Al-Ulum: Jurnal Pendidikan Islam 2, no. 2 (2021): 136–49.

Sari, Milya, and Asmendri. “Penelitian Kepustakaan (Library Research) Dalam Penelitian Pendidikan IPA.” Naturan Science Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA 6, no. 1 (2020): 41–53.

Sauri, Sopian, Andi Sulastri, Arif Rahman Hakim, and Muhammad Sururudd. “Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar.” AMAL INSANI (Indonesian Multidiscipline of Social Journal) 3, no. 1 (2022): 24–31.

Sumiati, Tuti. “Problematika Pendidikan Di Indonesia Dan Solusi Pemecahannya.” Statement 1, no. 1 (2011): 43–48.

Syahroni, Mashud, Firstya Evi Dianastiti, and Fifit Firmadani. “Pelatihan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Guru Dalam Pembelajaran Jarak Jauh.” International Journal of Community Service Learning 4, no. 3 (2020): 170–78.

Syibran Mulasi, and Fedry Saputra. “Problematika Pembelajaran Pai Pada Madrasah Tsnawiyah Di Wilayah Barat Selatan Aceh.” Jurnal Ilmiah Islam Futura 18, no. 2 (2019): 269.

Yunof Candra, Bach. “Problematika Pendidikan Agama Islam.” Journal ISTIGHNA 1, no. 1 (2019): 134–53.

Zubair, Muh., Pieter Umbu Resi Ndapamede, Pratiwi, Ramadhania Nur Fadhila, Muhammad Dia’ul Asfani, Novita Sintia Dewi, Muhammad Yazid Zidane Akbar, et al. “Meningkatkan Kesadaran Diri Masyarakat Desa Batuyang Tentang Pentingnya Menjaga Kebersihan Diri Dan Lingkungan.” Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA 4, no. 3 (2022): 80–85..

Buku:

Bahri, Syaufyl. Djamarah. (2005), Jakarta: Rienka Cipta

Mutohar, Prim, Masrokan. (2013), Manajemen Mutu Sekolah, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Nata. (2012), Manajemen Pendidikan, Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Sanjaya, Wina. (2007) Strategi Pembelajaran Standar Proses Pendidikan, Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Suryabrata, & Sumardi. (1985) Metodologi Penelitian, Jakarta: Rajawali Press

Suwito. (2008) Sejarah Sosial Pendidikan Islam, Jakarta: Prenada Group

Tim Pengembangan Ilmu Pendidikan, (2009) Ilmu dan Aplikasi Pendidikan Bagian III: Pendidikan Disiplin Ilmu Imtina, Bandung: FIP-UPI

Downloads

Published

2023-06-17

How to Cite

Wulandari, W. (2023). PROBLEMATIKA PENDIDIKAN ISLAM DI ERA SOCIETY 5.0. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 10(2), 220–229. https://doi.org/10.54069/atthiflah.v10i2.471

Issue

Section

Articles