STRATEGI DALAM PENGEMBANGAN KARAKTER PELAJAR PANCASILA
DOI:
https://doi.org/10.54069/attaqwa.v16i2.88Keywords:
Strategi pengembangan karakter, Pelajar PancasilaAbstract
This research explains the strategy carried out by SD Al-Muqoddasah in shaping the Character of Global Diversity of students into a Pancasila Student Profile. This study used the Descriptive Qualitative Method of phenomenology with primary data sources of Vice Principals, Arabic Language Teachers, and Students of SD Al-Muqoddasah Ponorogo and Secondary data in the form of school document archives. Data Retrieval Techniques through Observation, Interviews, and Documentation, and Data Validity Techniques using source Triangulation Techniques. The results of the research obtained in the strategy in developing the character of pancasila students are carried out in the form of guidance, coaching and introduction to traditions, traditional culture and others, and fostering mutual respect or tolerance for fellow students in forming students who have the characteristics of a pancasila student profile, such as loving traditional traditions and culture, being able to respect the traditions and culture of others, can communicate and work well together when interacting with other people from any place or circle
Downloads
References
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Asarina, J. J. (2021). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Wujudkan Pelajar Pancasila. Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang (hal. 257-265). Palembang: Universitas PGRI Palembang.
Hidayat, N. (2015). Peran Dan Tantangan Pendidikan Agama Islam Di Era Global. El-Tarbawi, 8(2), 131-145.
Kamus Besar Bahasa Indonesia. (2013). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Koesuma A, D. (2010). Pendidikan Karakter Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: Grasindo.
Kusumawardani, D. (2021, Juni 3). Pelajar Pancasila: Mengembangkan Karakter Berkebhinekaan Global Siswa dalam Pembelajaran. Kejarcita. Dipetik Juli 17, 2022, dari https://blog.kejarcita.id/pelajar-pancasila-mengembangkan-karakter-berkebhinekaan-global-siswa-dalam-pembelajaran/
Larasati, D. (2018). Globalisasi Budaya Dan Identitas: Pengaruh Dan Eksistensi Hallyu (Koreanwave) Versus Westernisasi Di Indonesia. Universitas Muhammadiyah Malang, 11(1), 109-120.
Maulana, A. (2004). Kamus Ilmiah Populer. Yogyakarta: Absolut.
Mubarak, M. N., Rakan Ramadhan, M. A., Abdallah, M. I., & Alidrus, A. H. (2022, Juni 09. 12:10). SD Al-Muqoddasah.
Muslich, M. (2011). Pendidikan Karakter Menjawab Tantangna Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.
Nahak, H. M. (2019). Upaya Melestarikan Budaya Indonesia Di Era Globalisasi. Jurnal Sosiologi Nusantara, 5(1), 65-76.
Puspitasari, N. I., Rinanto, Y., & Widoretno, S. (2019). Peningkatan Keterampilan Kerjasama Peserta Didik Melalui Penerapan . Bio-Pedagogi : Jurnal Pembelajaran Biologi, 8(1), 1-5.
Safitri, A., Wulandari, D., & Herlambang, Y. T. (2022). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan Dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. JURNAL BASICEDU, 6(4), 7076 - 7086.
Sudrirman, L., Astuty, D., Kwek, K., Risandi, K., & Arifin, S. (2021). Sikap Toleransi Antar Budaya Di Indonesia. Universitas Internasional Batam, 3(1), 667-675.
Sugiyono. (2014). Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatif R&D. Bandung: Alfabeta.
Supriadi, A., Kiftiah, M., & Agusnadi. (2014). Efektivitas Pemberian Sanksi Bagi Siswa Pada Pelanggaran Tata Tertib Di Smp 2 Kapuas Timur Kabupaten Kapuas. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 4(8), 636-642.
Suryaningsih, A. R. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 230-249.
Wibowo, A. (2013). Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Celeban Timur: Pustaka Pelajar.
Yumnah, S. (2020). Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Mengintegrasikan Nilai-Nilai Multikultural Untuk Membentuk Karakter Toleransi. Mudir, 2(1), 11-19.
Zuchron, D. (2021). Tunas Pancasila. Direktorat Sekolah Dasar, Direktorat Jenderal PAUD, Dikdas dan Dikmen, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi..
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 SOLCHAN GHOZALI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.