PERSEPSI TEORI KONTRUKTIVISME DALAM KEMAMPUAN BERPIKIR SISWA PADA MATA PELAJARAN AGAMA ISLAM DI MADRASAH ALIYAH SWASTA YPRA BATANG KUIS

Authors

  • Masyitah Masyitah STAI Raudhatul Akmal Batang Kuis

DOI:

https://doi.org/10.54069/attaqwa.v18i2.211

Keywords:

Nilai, Kepemimpinan Islam, Kepala Sekolah

Abstract

In principle, Islamic studies equip students to have a complete knowledge of Islamic law and be able to apply it in the form of worship to Allah. The purpose of this study is to find out how the theory of constructivism when applied to students in islamic religious learning. The research approach used in this study is a qualitative descriptive approach that describes and describes a finding in the field. The results showed that: 1) Whether or not student learning outcomes are good, can be determined from the learning process in the classroom. During the learning process, educational interaction activities between teachers and students with various learning models will lead students to understand the material presented by the teacher faster. 2) Constructive learning spurs students' enthusiasm in learning Islamic Religious Education. This can be seen from the involvement of students in the discussions carried out so that students are able to regularly express opinions in turn besides the moderator.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, A. (2017). Mendidik Dengan Model Komunikasi Al Quran: Analisis Term Komunikasi dalam Al Quran dan Impelemetasinya pada Proses Belajar Mengajar. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, (Seri 2), 673-682. https://doi.org/10.36835/ancoms.v0iSeri 2.67

Aholiab Watloly, Tanggung Jawab Pengetahuan: Mempertimbangkan Epistemologi Secara Kultural (Yogyakarta: Kansius, 2001).

Creswell, John W. “Penelitian Kualitatif Dan Desain Riset (Memilih Diantara Lima Pendekatan).” In Penelitian Kualitatif, 2015.

Firmansyah, Firmansyah. “Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural.” Anthropos: Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya (Journal Of Social And Cultural Anthropology), 2020. Https://Doi.Org/10.24114/Antro.V5i2.14384.

Fogg, Bj. “A Behavior Model For Persuasive Design.” In Acm International Conference Proceeding Series, 2009. Https://Doi.Org/10.1145/1541948.1541999.

Kementerian Riset Dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia. Pendidikan Agama Islam Untuk Perguruan Tinggi. Direktorat Jenderal Pembelajaran Dan Kemahasiswaan, 2016.

Lexy J. Moleong, Dr. M.A. “Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi).” Pt. Remaja Rosda Karya, 2019. Https://Doi.Org/10.1016/J.Carbpol.2013.02.055.

Littlejohn, Stephen, And Karen Foss. Teori Komunikasi. Salemba Humanika, 2009.

Muhammad Fahri, Nurhasan, Maemunah Sa’diyah,. “Staregi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Karakter Religius Siswa Di Smp Negeri 14 Bogor.” Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora, 2019. Https://Doi.Org/10.32696/Jp2sh.V4i2.335.

Mutia. “Konsep Belajar Dalam Islam Perspektif Islam.” Jurnal Al-Qiraah, 2020.

“Refleksi Teori Belajar Behavioristik Dalam Perspektif Islam.” Jurnal Pencerahan, 2014. Https://Doi.Org/10.13170/Jp.8.1.2041.

Sugiono. Metode Penelitan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2016.

Susanto, Ahmad. Teori Belajar & Pembelajaran Di Sekolah Dasar,. Kencana. Jakarta, 2016.

Sutarto, Sutarto. “Teori Kognitif Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran.” Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2017. Https://Doi.Org/10.29240/Jbk.V1i2.331.

Kementerian Riset Dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia, Pendidikan Agama Islam Untuk Perguruan Tinggi, Direktorat Jenderal Pembelajaran Dan Kemahasiswaan, 2016.

Ine Arini, dkk, “ Perbedaan Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Ambon dengan Penerapan Model Window Shopping dan Examples Non Examples Pada Konsep Sistem Koordinasi”, dalam Jurnal Scie Map J, edisi no. I, Vol. I, 2019.

Richul Qomariyah, dkk “Skenario Project Based Learning dengan Format Window Shopping pada Mata Pelajaran Dasar Desain Grafis”, dalam Jurnal Pendidikan, edisi No. X, Vol. IV, 2019.

Hairil, “Pengaruh Penggunaan Teknik Pembelajaran Window Shopping Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik SMP Negeri 9 Parepare Kota Parepare, dalam Makalah Seminar Nasional, Universitas Negeri Makassar, 2018.

Nur Zumroh, dkk, “Keefektifan Model Pembelajaran Window Shopping dan Pendekatan Jelajah Alam Sekitar Pada Materi Ekosistem”, dalam Journal of Biology Education edisi No. 2, Vo. VII, 2018.

Nurhasan, Maemunah Sa’diyah, Muhammad Fahri, “Staregi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Karakter Religius Siswa Di Smp Negeri 14 Bogor,” Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora, 2019, Https://Doi.Org/10.32696/Jp2sh.V4i2.335.

Bj Fogg, “A Behavior Model For Persuasive Design,” In Acm International Conference Proceeding Series, 2009, Https://Doi.Org/10.1145/1541948.1541999.

Stephen Littlejohn And Karen Foss, Teori Komunikasi, Salemba Humanika, 2009.

Jhon Dewey, Democracy in Education (Chicago: The University of Chicago Press, 1903).

Muhammad Adib, Filsafat Ilmu: Ontologi, Epistemologi, Aksiologi, Dan Logika Ilmu Pengetahuan (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010).

Barbour Ian. G, Juru Bicara Tuhan Antara Sains Dan Agama (Bandung: Mizan, 2005).

Happy Susanto, “Filsafat Manusia Ibnu Arabi,” TSAQAFAH 10, no. 1 (May 31, 2014): 109.

Suliswiyadi, “Hierarki Ranah Pembelajaran Afektif Pendidikan Agama Islam Dalam Perspektif Taksonomi Qur’ani.”

Muhammad Al-Attas Naquib, The Concept of Education in Islam: A Framework for an Islamic Philosophy of Education (Library of Islom Ltd, 1977).

Muhammad Al-Abrasyi, Al-Tarbiyah Fi Al-Islam (Kairo: al-Majlisu al-A`la li al-Suuni al-Islamiyah, 1961).

Downloads

Published

2022-09-06

How to Cite

Masyitah, M. (2022). PERSEPSI TEORI KONTRUKTIVISME DALAM KEMAMPUAN BERPIKIR SISWA PADA MATA PELAJARAN AGAMA ISLAM DI MADRASAH ALIYAH SWASTA YPRA BATANG KUIS. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 18(2), 119–129. https://doi.org/10.54069/attaqwa.v18i2.211

Issue

Section

Articles