MODEL PELAKSANAAN PENDIDIKAN PESANTREN MODERN DI INDONESIA

Authors

  • Hidayatussaliki Hidayatussaliki UIN Maulana Malik Ibrahim, Malang
  • Marno Marno UIN Maulana Malik Ibrahim, Malang
  • Abd Haris UIN Maulana Malik Ibrahim, Malang

DOI:

https://doi.org/10.54069/attaqwa.v19i2.150

Keywords:

Model, Pesantren Gontor, Indonesia

Abstract

According to records from the Ministry of Religious Affairs in 1997, the number of Islamic boarding schools in Indonesia has reached 9,388 (up 224%). Meanwhile, the number of students has reached 1,770,768 people (up 261%). The latest data, in 2011, the number of Islamic boarding schools is now 27,218 with as many as 3,650,000 students. Pesantren, when viewed from historical, sociological and anthropological views, this institution should be seen as an alternative educational institution in Indonesia. But the government seems to look underestimated with other formal educational institutions. On the one hand, the government recognizes the products or quality of pesantren graduates, but on the other hand, pesantren remain pesantren that are not fully recognized as educational institutions. Departing from the above reality, in turn it has invited the attention of many people to continuously observe, research, or study the dynamics, development, and existence of pesantren in Indonesia. Therefore, in this paper the author tries to present the theme of the implementation of pesantren by displaying the implementation model of modern Islamic boarding schools in Indonesia

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah Syukri Zarkasyi, 2005. Gontor dan Pembaharuan Pendidikan Pesantren. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Abdurrahman Wahid, 2001. Menggerakkan Tradisi: Esai-Esai Pesantren. Yogyakarta: LKiS.

Afga Sidiq Rifai, 2016. Rethingking Pengelolaan Pesantren di Indonesia. Jurnal Literasi, Volume VII, No. 2, Desember.

Amin Haedari, 2007. “Pondok Pesantren” dalam Hihrab. Jurnal Volum 2 No. 1.

Amirudin Nahrawi. 2008. Pembaharuan Pendidikan Pesantren. Yogyakarta: Gama Media.

Dhafier, Z. 1982. Tradisi Pesantren: Studi tentang Pandangan Hidup Kyai. Jakarta: LP3ESW.

Emha Ainun Nadjib, 1972. Slilit Sang Kiai. Jakarta: Grafiti.

Guntur Cahya Kusuma, Refleksi Model Pendidikan Pesantren dan Tantangannya Masa Kini. Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Volume. 02 (1) (2017).

Ida Mustofa, Formulasi Pendidikan Pesantren dalam UU No. 18 Tahun 2019 Tentang Pesantren (Tinjauan Kebijakan Pendidikan), Jurnal Intizam: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Volume 4, Nomor 1, Oktober 2020 ISSN: 2622-6161.

Farida Isroani, Strategi dan Inovasi Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Guru di Masa Pandemi, Sustainable: Jurnal kajian Mutu Pendidikan, Vol 6 No 2, 2022

Imam Zarkasyi, “Pembangunan Pondok” dalam Al-Djamiah.

Imam Zarkasyi, Diktat Khutbah Al-Iftihah.

Imam Zarkasyi, 1984. Teks Sambutan dalam Acara Pertemuan Silaturrahmi Halal Bi Halal IKPM Cabang Gontor Jakarta. Jakarta.

Kementerian Sekretariat Negara RI, Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 18 Tahun 2019,” 2019.

Manfred Ziemek. 1984. Pesantren dalam Perubahan Sosial. Jakarta: P3M.

Maunah, 2009. Tradisi Intelektual Santri Dalam Tantangan Dan Hambatan Pendidikan Pesantren Di Masa Depan. Yogyakarta: Teras.

Mardiyah, 2022. Kepemimpinan Kiai dalam Memelihara Budaya Organisai. Yogyakarta: Aditya Media Publishing Cetakan IV.

Nizar, S. 2007. Sejarah Pendidikan Islam:Menelusuri Jejak Sejarah Pendidikan Era Rasulullah Sampai Indonesia. Jakarta: Prenada Media Group.

Prasidjo, S. 2001. Profil Pesantren. Jakarta: Grasindo.

Ramayulis, 2012. Sejarah Pendidikan Islam, Jakarta: Kalam Mulia.

Subhan, Arief, 2012. Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia Abad ke-20, Pergumulan antara Modernisasi dan Identitas, Jakarta: Kencana.

Syamsuri, & Borhan, J. T. B. 2016. Pembangunan Ekonomi dalam Prespektif Islam: (Satu Analisis Pesantren Gontor dalam Memberdayakan Ekonomi Masyarakat). Islamic Economics Journal, 2(1).

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa, 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka.

Yunus Abu Bakar, Konsep Pemikiran Pendidikan K.H. Imam Zarkasyi.

Zamakhsyari Dhofier, 1994. Tradisi Pesantren Studi Tentang Pandangan Hidup Kiai. Jakarta: LP3ES.

Zainul Arifin, Perkembangan Pesantren di Indonesia. Jurnal Pendidikan Agama Islam, Volume IX, No. 1, Juni 2012.

Zarkasyi, A. S. 1998. Langkah Pengembangan Pesantren dalam Rekontruksi Pendidikan dan Tradisi Pesantrren Religiusitas Iptek. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Downloads

Published

2023-09-29

How to Cite

Hidayatussaliki, H., Marno, M., & Haris, A. (2023). MODEL PELAKSANAAN PENDIDIKAN PESANTREN MODERN DI INDONESIA. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 19(2), 291–306. https://doi.org/10.54069/attaqwa.v19i2.150

Issue

Section

Articles