POTENSI AKAL MANUSIA DALAM AL QUR-AN DAN RELEVANSINYA DENGAN PENDIDIKAN ISLAM

Authors

  • Suswanto STIT Al Hikmah Tebing Tinggi
  • Firmansyah STIT Al Hikmah Tebing Tinggi

DOI:

https://doi.org/10.54069/attaqwa.v17i02.133

Abstract

Man who has the provision of reason is not enough to be said to be a noble being as its form (physical). Because, there can be a reality if humans are not able to function the mind properly and correctly, then the high degree desired cannot be realized. Man can be said to be human if he has reason and uses that sense as he should. That's why, the position of reason is put above the same and the mind. Through reason, there arises competence (ability) to reach the understanding of something that ends in the possession of noble ethics (morals). Something like this can be said to be a driving sense.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Ghazali, Abu Hamid Muhammad Ibn Muhammad, Ihya ‘Ulumuddin, Dar Ihya Al Kutub Al ‘Arabiyah, Indonesia, 1996

Al Ashfihanni, Al Raghib, Mu’jam Mufradat Al Faadhi Al Qur’an, Daarul Kutub Al ‘Ilmiyah, Libanon, 1971

Al Qaasimi, Tafsir Al Qaasimi, Darul Fikr, Bairut, 1994

Al Attas, Syed Muhammad Naquib, Islam dan Sekulerisme, Terj. Khalif Muammar, Pimpin, Bandung, 2012

Darwis, Djamaluddin, Reformulasi Pendidikan Islam, Pustaka Pelajar, Semarang, 1996

F.A, Noor, Otak dan Akal Dalam Ayat-Ayat Neurosains, Jurnal Ilmiah Studi Islam, Manarul Qur’an, 18 (1), 115-140, https://doi.org/10.32699/mq.v18i.934

Hadhiri, Choiruddin, Klasifikasi Kandungan Al Qur’an, Jili 1, Gema Insani, Jakarta, 2005

Hawwa, Said, Al Islam, Gema Insani, Jakarta, 2004

Goleman, Daniel, Kecerdasan Emosional, Prima, Bandung, 2001

Iskandar, Teuku Safir, Falsafah Kalam, Kajian Teodisi Filsafat Teologis Fakhr Al-Din Al-Razi, Nadiya Foudation, Lhokseumawe Naggroe Aceh Darussalam, 2003

Ibrahim, Ahmad Syauqi, Materi Potensi Ghaib Manusia, Qishti Press, Jakarta, 2012

Jalaluddin, Filsafat Pendidikan Islam Dari Zaman Ke Zaman, Rajawali Press, Jakarta, 2017

Juarsih, Cicih dan Dirman, Pengembangan Potensi Peserta Didik, PT Rineka Cipta, Jakarta, 2014

Kebung, Konrad, Rasionalisasi dan Penemuan Ide-Ide, Prestasi Pustaka, Jakarta, 2008

Muhyiddin, Muhammad, Cara Islam Melejitkan Citra Diri, Lentera, Jakarta, 2003

Musthafa, Ibrahim, Al Mujam Al Washit, Al Maktabah Al Islamiyah, Istambul, 1997

Munandar, Utami, Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat, PT Rineka Cipta, Jakarta, 1999

Muthahari, Murtadha, Persfektif Al Qur’an Tentang Manusia dan Agama, Mizan, Bandung, 1992

Munawwir, A.W, Kamus Al Munawwir Arab-Indonesia, Pustaka Progressif, Surabaya, 1997

Nata, Abuddin, Tafsir Ayat-Ayat Pendidikan (Tafsir Al Ayt Al Tarbawiy), PT Raja Grafindo Persada, Jakarta, 2008

____________, Filsafat Pendidikan Islam, Gaya Media Pratama, Jakarta, 2005

Nasution, M. Yasir, Manusia Menurut Al Ghazali, Grafindo Persada, Jakarta, 1996

Nasution, Harun, Teologi Islam, Aliran-Aliran Sejarah Analisa Perbandingan, UI-Press, Jakarta, 1986

______________, Muhammad Abduh dan Teologi Rasional Muktajilah, UI-Prees, Jakarta, 1987

______________, Akal dan Wahyu Dalam Islam, UI-Press, Jakarta, 1986

Prihabdi, Endra, My Potensi, Elex Media Komputindo, Jakarta, 2014

Rahardjo, M. Dawam, Ensiklopedi Al Qur-an, Tafsir Sosial Berdasarkan Konsep-Konsep Kunci, Paramadina, Jakarta, 2002

Saleh, Abdurrahman, Educational Theory : a Qur’anic Outlook, Ummul Qurra University, Saudia Arabia, 1990

Shihab, M. Quraisy, Logika Agama : Kedudukan Wahyu dan Batas-Batas Akal Dalam Islam, Lentera Hati, Jakarta, 2005

________________, Wawasan Al Qur’an, Mizan, Bandung, 2005

Sofyan, Ayi, Kapita Selekta Filsafat, CV Pustaka Setia, Bandung, 2010

Soetrisno, Eddy, Kamus Populer Bahasa Indonesia, Sinergi Pustaka, Bandung, 2013

Suyadi, dan Handayaani, Relevansi Konsep Akal Bertingkat Ibnu Shina Dalam Pendidikan Islam di Era Milenial, Jurnal Pendidikan Islam, Ta’dibuna, 8 (2), 222-240, https://doi.org/10.32832/TADIBUNA.V8.12.2034

Taufiq, Muhammad Izzudin, Panduan Lengkap dan Praktis Psikologi Islam, Gema Insani Press, Jakarta

Tim Redaksi, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Edisi III, Balai Pustaka, Jakarta, 2005

Tim Penyusun, Ensiklopedi Islam, Jilid 1, Raja Grafindo Persada, Jakarta, 2004

Yasmadi, Modernisasi Pesantren Kritik Nurcholis Madjid Terhadap Pendidikan Islam Tradisional, Ciputra Press, Jakarta

Zar, Sirajuddin, Filsafat Islam, Filosof dan Filsafatnya, PT Raja Grafindo Persada, Jakarta, 2007

Zaid, Nash Hamid Abu, Menalar Firman Tuhan, Wacana Majaz Dalam Al Qur’an Menurut Mu’tazilah, Mizan, Bandung, 2003

Downloads

Published

2021-09-03

How to Cite

Suswanto, & Firmansyah. (2021). POTENSI AKAL MANUSIA DALAM AL QUR-AN DAN RELEVANSINYA DENGAN PENDIDIKAN ISLAM. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 17(02), 120–131. https://doi.org/10.54069/attaqwa.v17i02.133

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)